Podle Eriksona je první rok života charakterizován měnícím se poměrem
pasivního „dostávání“ (při naplňování vlastních potřeb) a „vzdávání se“ (při
naplňování potřeb druhých). Rovnováha kojence je výrazem překonání „po–
citu základní ztráty“ (odstavení ­ odebrání od prsu, nebo oddělení od matky).
Dítě, které tento pocit „základní ztráty“ zdárně překoná a dosáhne rov–
nováhy, vstoupí do života s „téměř somatickým“ pocitem důvěry, „že je
v pořádku být samo sebou, že se stává tím, čím se podle přesvědčení dru–
hých stane“, a že v rodičovském chování je pro něj srozumitelnost, čitelnost
a smysluplnost. Pocit identity v tomto období tvoří dle Eriksona setkávání
dítěte s matkou, vyznačující se důvěrou a vzájemným respektem (Erikson,
1968).
Dítě je tím, jakou naději má a jakou naději dává. Děti s handicapem smy–
slovým či motorickým dosahují vzhledem k omezené možnosti percepce či
lokomotoriky přijetí a pochopení vlastního tělesného schématu pomaleji
a s obtížemi a též jejich „setkávání“ s matkou je znesnadňováno. Existují te–
rapeutická pracoviště, kde jsou matky handicapovaných dětí učeny speciál–
ním způsobům udržování a posilování kvalitní interakce a komunikace s ko–
jencem, jež je pro něho tak významná aktuálně i pro budoucnost. 
Erikson klade důraz na Ego a jeho syntetizující rovinu mezi Id a Super–
ego. Autonomní Ego považuje za projev relativní rovnováhy. Celá jeho kon–
cepce se zaměřuje na vývoj zdravého normálního dítěte, které ve svém vý–
voji postupně přejímá aktivitu v řešení konfliktních situací, jež mu přináší
jeho životní prostředí předmětné i personální. Psychosociální krize, které
řeší v průběhu života, nejsou míněny jako krize v pravém slova smyslu, ale
jako určité senzitivní období určené pro řešení určitého konfliktu či rozpo–
ru. Jednotlivá stadia obsahují vždy negativní pól (na Ego zaměřený) a pozi–
tivní pól (od Ega směřující). Pro vývoj dítěte je ideální rovnováha mezi obě–
ma póly, neboť přemíra negativního pólu přináší škodlivé tendence pro
jedince (malignancy = stav stažení se, deprese, podezíravosti a plačtivosti)
a přemíra pozitivního zase špatnou přizpůsobivost na vnější svět (maladap–
tation = špatná smyslová přizpůsobivost ­ přílišná důvěřivost, naivní leh–
komyslnost, snadná oklamatelnost). Z vyváženosti vzniká psychosociální
dovednost, síla, možnost, ctnost, která člověku pomáhá při zvládání dalších
stadií (Erikson, 1968).
V prvním roce života je tímto významným psychosociálním konfliktem
dítěte konflikt mezi důvěrou či nedůvěrou ve své prostředí předmětné a per–
sonální. Je velmi důležité, aby dítě v prvním roce získalo pocit, že svému
25
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>