Podle Eriksona je první rok života charakterizován měnícím se poměrem
pasivního „dostávání“ (při naplňování vlastních potřeb) a „vzdávání se“ (při
naplňování potřeb druhých). Rovnováha kojence je výrazem překonání „po–
citu základní ztráty“ (odstavení odebrání od prsu, nebo oddělení od matky).
Dítě, které tento pocit „základní ztráty“ zdárně překoná a dosáhne rov–
nováhy, vstoupí do života s „téměř somatickým“ pocitem důvěry, „že je
v pořádku být samo sebou, že se stává tím, čím se podle přesvědčení dru–
hých stane“, a že v rodičovském chování je pro něj srozumitelnost, čitelnost
a smysluplnost. Pocit identity v tomto období tvoří dle Eriksona setkávání
dítěte s matkou, vyznačující se důvěrou a vzájemným respektem (Erikson,
1968).
Dítě je tím, jakou naději má a jakou naději dává. Děti s handicapem smy–
slovým či motorickým dosahují vzhledem k omezené možnosti percepce či
lokomotoriky přijetí a pochopení vlastního tělesného schématu pomaleji
a s obtížemi a též jejich „setkávání“ s matkou je znesnadňováno. Existují te–
rapeutická pracoviště, kde jsou matky handicapovaných dětí učeny speciál–
ním způsobům udržování a posilování kvalitní interakce a komunikace s ko–
jencem, jež je pro něho tak významná aktuálně i pro budoucnost.
Erikson klade důraz na Ego a jeho syntetizující rovinu mezi Id a Super–
ego. Autonomní Ego považuje za projev relativní rovnováhy. Celá jeho kon–
cepce se zaměřuje na vývoj zdravého normálního dítěte, které ve svém vý–
voji postupně přejímá aktivitu v řešení konfliktních situací, jež mu přináší
jeho životní prostředí předmětné i personální. Psychosociální krize, které
řeší v průběhu života, nejsou míněny jako krize v pravém slova smyslu, ale
jako určité senzitivní období určené pro řešení určitého konfliktu či rozpo–
ru. Jednotlivá stadia obsahují vždy negativní pól (na Ego zaměřený) a pozi–
tivní pól (od Ega směřující). Pro vývoj dítěte je ideální rovnováha mezi obě–
ma póly, neboť přemíra negativního pólu přináší škodlivé tendence pro
jedince (malignancy = stav stažení se, deprese, podezíravosti a plačtivosti)
a přemíra pozitivního zase špatnou přizpůsobivost na vnější svět (maladap–
tation = špatná smyslová přizpůsobivost přílišná důvěřivost, naivní leh–
komyslnost, snadná oklamatelnost). Z vyváženosti vzniká psychosociální
dovednost, síla, možnost, ctnost, která člověku pomáhá při zvládání dalších
stadií (Erikson, 1968).
V prvním roce života je tímto významným psychosociálním konfliktem
dítěte konflikt mezi důvěrou či nedůvěrou ve své prostředí předmětné a per–
sonální. Je velmi důležité, aby dítě v prvním roce získalo pocit, že svému
25
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>